Deze 10 tijdloze tests kunnen je helpen om de zwakke punten uit je strategie te vissen. Zo breng je jouw strategie naar een hoger level en kan je een strategische keuzes gaan maken in jouw bedrijf. Growt Deze blog is gebasseerd op de theorie van Chris Bradley, Martin Hirt en Sven Smit. Dit artikel is ervoor gemaakt om je aan het denken te zetten over je eigen strategie. Strategie is immers een manier van denken.
Test 1. Zal je strategie de markt verslaan?
Beschik je over concurrentievoordelen waarmee je ontwikkelingen in de omgeving aankunt? Ofwel, is er een imperfectie in de markt waarmee je een economisch surplus kunt verkrijgen?
Test 2. Geeft jouw strategie een bron van voordeel?
Is er een positioneel voordeel of een speciale capaciteit die zo’n bron mogelijk maakt? Waarom komen klanten specifiek naar jou?
Test 3. Weet je waar je actief wilt zijn?
Is er marktsegmentatie mogelijk, kun je de segmenten goed definiëren en doorgronden? Is het mogelijk om middelen te herverdelen als zich nieuwe gelegenheden voordoen?
Test 4. Loop je achter de feiten aan?
Anticipeert je strategie op nieuwe trends of bevestig je de bestaande situatie?
Test 5. Krijg je bevoorrechte inzichten?
Hoe goed zijn je informatie en het bestaande model van je strategie? Hoe goed kun je nieuwe data genereren?
Test 6. Kan je omgaan met de onzekerheid?
Hoe stabiel is de gekozen strategie voor onzekerheid: als de buitenwereld verandert, hoe beïnvloedt dit je strategie?
Test 7. Is er een balans tussen verplichtingen en flexibiliteit?
Er is een afruil tussen aangegane verplichtingen, noodzakelijk voor de stabiliteit en continuïteit van de processen en de flexibiliteit om op veranderingen in te spelen.
Test 8. Is er een vertroebeling van inzicht door vooringenomenheid?
Is het risico van foute logica voldoende in beeld gebracht?
Test 9. Wordt er gehandeld op basis van de strategie?
Wordt de strategie (goed) gepresenteerd en geïmplementeerd? Is er geloof in de gepresenteerde strategie?
Test 10.Is er een actieplan opgesteld?
Is het risico van foute logica voldoende in beeld gebracht?
Test nu zelf deze 10 tests op jouw onderneming!
Bekijk wat je zwakke punten zijn in jouw onderneming en waar er ruimte is voor verbetering. Het is een truck om je gedachten aan het werk te zetten, zodat je in het vervolg strategische keuzes maakt. Niet alleen vandaag, maar over een langere periode van tijd. Hiermee bouw je aan jouw merkidentiteit en weten jouw klanten waar jij als bedrijf voor staat en wanneer ze juist wel of niet bij jou moeten aankloppen. Heb je hier hulp bij nodig? Ons marketingbureau helpt je graag bij het verwezelijken van een startpunt voor jouw toekomstige strategische keuzes in jouw vakgebied. Neem contact met ons op door de chatfunctie, of stuur een mail met je probleemstelling. Hopelijk heb je jouw hersenkwabben vandaag laten kraken en ben je een stukje wijzer geworden waar jouw ontwikkelpunten liggen! Succes namens alle Marketing Millennials met de zoektocht naar jouw perfecte strategische plan, om jouw concurrenten 2 stappen voor te zijn.
Voor de Open Universiteit van Amsterdam heb ik ook deze tests mogen doen, met betrekking op een MKB bedrijf. Super interessant om te zien wat de zwakke punten nog waren. Vervolgens besproken met het management en hier een actieplan over 3 jaar opgesteld om focus op de beleving naar de eindklant aan te scherpen. Leuk project en wellicht kunnen wij jouw onderneming hier ook mee helpen? Chat met ons voor een gratis advies gesprek!
0 reacties